Kevättä

Kevättä

TERVETULOA! Tunnelmia ja kuulumisia Vironperän huoneista ja puutarhoista.


tiistai 2. syyskuuta 2014

Syyspuutarha


Olen lukenut ja ihastellut kuvia bloggareiden syyspuutarhoista. Ne näyttävät niin siisteiltä, harmonisilta ja tyylikkäiltä. Oma puutarhani näyttää homsuiselta ja ylikukkineelta. Pohdin, mistä se johtuu. Ehkä en ole osannut käyttää selkeitä rakenteita ja leikattavia aitoja ja havuja. Rakastan perennoja ja mieluummin korkeita sellaisia. Tähän aikaan vuodesta korkeat perennat ovat rankoja ja ne kaatuvat muun kasvuston päälle. Tänään ymmärsin tarttua saksiin suosikkityövälineeni lapion sijaan ja sain muutaman kottikärryllisen perennan varsia kärrättyä pois. Myönnän, että näkymät paranivat. Saksia täytyy nyt roikuttaa mukana ja myös käyttää niitä.


Tästä kuvasta näkyy puutarhan päävärit tällä hetkellä.

 
Valtavat syysvuokkokasvustoni alkavat selvästi taantumaan. Niitä on nyt lannoitettava. Ostin jo Biolanin syyslannoitetta. Huomenna sitä on kylvettävä. Myönnän etten ole koskaan aiemmin huolehtinut syyslannoituksesta.


Nämä sinipallo-ohdakkeet ostin valkopalloina. Koska niistä sittemmin kuoriutui sinisiä palloja päätin kylvää itse valkopalloja. Nyt pikkutaimet pääsivät kukkapenkkiin juurtumaan ja ensi vuonna paljastuu niiden kukkien väri.


Siro japaninpihlajani kukki tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja nyt siinä on marjat.


Navetan seinustalla kiipeilee viiniköynnös. Tänä vuonna se on erityisesti räjähtänyt kasvuun ja levittäytynyt laajalle. Nyt siinä killuu jo usea rypäleterttu.


Jackmanii-kärhö jaksaa kukkia useamman viikon.


Tuoksuherneiden seasta kasvaa myös joku heinä. Ehkä olen idättänyt sitä aiemmin tässä ruukussa. Viherpantaheinää olen aiemmin kasvattanut siemenestä.




10 kommenttia:

  1. Minäkin otin puutarhasakset ja siistin perennapenkkejä jokin aika sitten. Kyllä siistiytyi. Viiniköynnökset taisivat tänä kesänä tykätä helteistä.
    Hyvää puutarhasyksyä!

    VastaaPoista
  2. Voi miten hurvaava on tuo syysvuokko!

    Minulla jacmannii kestää noin hden talven ja sitten paleltuu pois, siksi vain varhain kukkivia alppikärhöjä.

    Nyt oikein jo odottaa ruskaa. Sehän ei tarkoita kuin viileitä öitä, päivät voivat silti olla ihania.

    Aurinkoista, upeaa syyskuuta sinulle!

    VastaaPoista
  3. Tiedätkö, minä ainakin olen jättänyt ne resuiset penkit kuvaamatta ja näyttänyt vain syyspuutarhan parhaita paloja :D
    Totta, saksimalla saa ihmeitä aikaan, itse olen siinä ollut liian laiska ainakin yhden suuren alueen osalta ja näky on sen mukainen. Kaikkea kaunista löytyy puutarhastasi vielä, rypäleetkin ulkona noin hienoja!

    VastaaPoista
  4. Kaunista on pihassasi, ei kaikkien kukkamaiden tarvikkaan olla tiptop maita.
    Minulla tuo sinipallo ohdake riehaantui kasvamaan niin valtavan pitkäksi, että leikkasin sen jo kokonaan pois. Kaatui mansikkamaan päälle ja alle jääneet mansikat meinasi vallan tukehtua. Samoin olen yrittänyt hävittää jokapuolelle levinnyttä päivänkakkaraa, olen melkein korviani myöden siihen kyllästynyt, kun ei yhtään tottele minua ja paikkaa, missä saisi olla.
    Mukavia syyskuun päiviä.

    VastaaPoista
  5. Ihana yhdistelmä... heinä ja tuoksuherne, Tosi kaunis kuva :)
    Harva varmaan viitsii laittaa blogiinsa ne pihan rönttösimmät kohdat. Olen huomannut, että ainakin minä jätän ne kuvaamatta automaattisesti... kauneuden kuvaaminen on paljon antoisampaa. Onneksi pihalla on aina paljon kaunista, vaikka pihaa ei olisikaan ehtinyt trimmata ; )

    VastaaPoista
  6. Minulla kukkaloisto keskittyy edelleen kevääseen, vaikka olen yrittänyt sijoittaa puutarhaan myös loppukesän ja syksyn kukkijoita. Nyt kun olemme evakossa, on piha päässyt aika ryteiköksi. Mutta hyvässä lykyssä olen parin viikon päästä taas puutarhatöissä:)

    VastaaPoista
  7. Kiitos ihanasta syyspostauksesta, Irene:)
    Upeita värejä, kelpaa noita katsella! ♥♥

    VastaaPoista
  8. Kyllä nyt pikkuhiljaa pakostakin jo kasvit ränsistyvät. syksy on käsillä, ei voi mitään. Leikattavaa ja siistittävää tosiaan riittää. Ihana on tuo verbena ja kärhökin kukkii vielä kauniisti. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  9. Onpa sinulla vielä kauniita kukkia pihalla! Ihana tuo kärhö, minäkin ostan niitä melkein joka vuosi ja ne joko kuolevat tai kituvat. Mutta toivossa on hyvä elää...
    Ja upea viiniköynnös!
    Olen muutaman päivän ajan istutellut lisää perennoja ja siivoillut pihaa. Miten sitä hommaa riittääkin. Mutta ihanat kelit meillä on vielä, nautitaan!

    VastaaPoista
  10. Voi ihana viiniköynnös terttuineen! Minun köynnös paleltui viime talven lumettomuudessa.

    VastaaPoista