maanantai 25. toukokuuta 2015
Katveessa
Suurin osa kasveista pitää siitä, että saa kasvaa vähän katveessa. Etenkin jos muutama oksa korkealla heittää varjoa edes osan päivästä ja antaa suojaa kuumalta auringolta.
Joskus kuitenkin katve voi olla vähän liian päällekäyvää. Tässä raparperinlehdet toimivat narskuille kattona. Raparperi oli vielä viime kesänä todella pieni ja sinnittelevä ja halusin piristää hieman alakuloista penkin päätyä iloisilla narsisseilla. Kuinkas sitten kävikään -hups!
Havunurkkauksessa keltaiset 'Pagoda' -koiranhampaat uhkaavat jäädä ulottuvuutta hakevien seppelvarpujen alle.
Pari vuotta saksin suurikokoiset ja ränsistynet norjanangervot täysin maan tasalle. Tilaa jäi joka puolelle valtavasti. Istutin tyhjään tilaan sitten tulppaaneita. Luulenpa, että ensi keväänä näitä tuskin erottaa enää pensaiden alta.
Verenpisara on humahtanut äkkiä korkeuksiin. Kohta se ojentaa helmansa ja hupsista, sen alle katoaa aikamoinen kasvusto.
Tammen oksien katveessa talon kulmalla asustelee räkättiperhe. Koska tammi tekee niin myöhään lehdet, niin perhe-elämää pääsee seuraamaan todella esteettömästi.
tiistai 19. toukokuuta 2015
Lämpö avaa kukintoja
Sirotuomipihlajat kukkivat valkoisenaan. Tuomissakin on jo suuret nuput.
Olin lähes koko koko viime viikon Pohjanmaalla. Täällä etelässä kotitontilla alkoi tänään kesä. Ulkona ei tarvinnut enää takkia. Yhtään ei tuullut eikä satanut ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Ihanaa olla kotona!
Rannassa kukkivat narsissit, pikkutalviot ja kevätlinnunherneet. Kotkansiivet suoristavat lehdistöään.
Kerrotut 'Manly' - narsissit ovat avautuneet metsäpuutarhassa.
Pikkuiset Bokharan kurjenmiekat jaksavat kukkia edelleen.
Tänään alkoivat tulppaanijuhlat.
'Professor Röntgen' -papukaijat avautuivat helmililjojen edustalla.
Hopea-papukaijat ('Silverparrot') ovat herkullisen näköisiä. Luulen, että naispuoleiset pikkuvieraat ovat näihin ihan hulluna.
Liljakukkaiset tulppaanit, jotka ovat olleet aika myöhäisiä, alkavat jo avautua. Tässä hurmaava 'Ballerina'. Tähän väriin olen todella ihastunut.
Jos ei niin kovin pidä väriloistosta, niin valkeita orkideanarsissi 'Thalioita' ei ole missään kukkapenkissä liikaa.
Luen edellisen seuraan myös perunanarsissin. Nämä valaisevat nyt savusaunan varjoisaa kukkapenkkiä.
Pikarililjat sopivat kauniisti jouluruusujen kanssa.
Koko piha hurmaa lämmöllä, väreillä, tuoksuilla ja lintujenlaululla. Johan sitä kylmää, tuulista ja märkää on jo riittänytkin ihan tarpeeksi. Nyt nautitaan!
tiistai 12. toukokuuta 2015
Kevätsateessa
Kevätsade piristää luontoa ja innostaa kasveja kukoistamaan. Kostea ja raikas ilma tuntuu hyvältä hengittää. Puutarhuri pääsee vähemmällä, kun ei tarvitse seistä kasteluletkun jatkeena.
Kevätlinnunherneet ovat yhtäkkiä pörhistäneet puskansa kasvuun ja räjähtävät kukkimaan.
Punaiset tulppaanit avaavat nuppunsa tuotapikaa. Ne piristävät mukavasti vuohenjuurikasvustoa.
Keijunkukissa on niin kauniin värinen lehdistö. Taitavat olla 'Emperors Cloakia', jotka kasvatin siemenistä.
Sailalta saadussa metsätyräkissä on ripaus vaaleanpunaista. Pidän tästä väristä.
Löydän toisenkin aarteen kukkapenkistä. Tommolan tilalta hankittu valkea sinikämmen on hyvissä voimissa ja lykkää jo nuppuja.
Peikonpähkinä availee silmujaan. Käkkyräiset oksat ovat koristeellisen näköiset.
Punakolmilehti on selvinnyt talvesta kukkapenkissä. Olen vähän epävarma siitä, onko tämä nyt sille ihan paras kasvupaikka.
Sade tekee erityisen hyvää uusimmalle kukkapenkille, jossa on vasta muutama mullasta erottuva perenna. Tarhakalliokielo ja viiruhelpi ovat ihan uusia tulokkaita. Näiden kanssa yhteensopivaksi hankin myös valkoista kevätkaihonkukkaa sekä rusovuohenkuusama 'Cool Splashin' Fiskarsista. Kuvaan kuusamaa sitten, kun se on saanut vähän lehtiä kasvatettua.
Alapihan onnenpensas värittää mukavasti suojaisaa hiljentymisnurkkausta.
Tarhavarjohiippaa olen käynyt kurkistelemassa jo muutaman päivän. Nyt se alkaa avata noita pikkuruisia hentoja kukintojaan. Varjohiipat ovat kevätpuutarhan upeimpia kasveja. Kun kukinta on ohitse, kauniinmuotoinen lehdistö koristaa puutarhaa loppukesän.
Tulppaanit lupaavat nyt paljon. Viikonloppuna jo varmaankin saadaan kurkistella kukintojen sisään.
Rusokirsikka panee parastaan juuri nyt.
Mukavaa helatorstaiviikonloppua kaikille!
perjantai 8. toukokuuta 2015
Pihanperien kesyttäminen
Nyt voi jo nauttia viime vuoden uurastuksesta. Laajensimme pihaa kaatamalla puita ja ryteikköä. Mies rakensi lähes sata metriä aitaa. Meillä ei ole ollut missään aitaa aiemmin tällä tontilla, kun naapureitakaan ei ole oikein lähellä. Aidattomuus on laajentanut näkymiä. Mutta nyt on tontin pohjoispuolella tätä aitaa, jolla alunperin lähdettiin rajaamaan leikkimökkiä metsästä. Se lähti vähän lapasesta, mutta lopputulos on oikein hyvä. Se suojaa myös yläpihaa mukavasti.
Aidan vierustalle, kantojen ja kivien juurille olen istuttanut sipuleita. Keltaisia torvinarsisseja on aika lailla eri puolilla. Myös rakastamiani siroja kirjopikarililjoja lisään vuosittain. Tässä niitä on kiven kupeessa suuren vaahteran edessä. Valtavat kellot heiluvat hentojen varsien päissä.
Helmililjat ovat selvinneet metsässä jo pari vuotta. Ne on kylvetty aidan toiselle puolelle. Pikkuhiljaa raivataan myös aidan toisen puolen metsikköä.
Metsikkö on aivan valkoisenaan vuokoista. Se on metsän aluskasvi. Valkovuokot kukkivat vieläkin. Tuonne olen lisännyt narsissien lisäksi myös metsätulppaaneita. Saa nähdä, nousevatko ne sieltä tänä keväänä.
Yläpihan kukkapenkissä keskiössä ovat nyt jouluruusut. Ne ovat säilyneet koskemattomina. Kuvassa on kerrottu 'Ellen White'.
Samassa kukkapenkissä avautuu ensimmäinen kurjenmiekka. Bokharan kuljenmiekka on viihtynyt hyvin. Se on selvästi vankistunut viime vuodesta.
Ihastuttavat pikkutulppaanit, 'Persianhelmet', sädehtivät rannalla.
Katsura on avannut silmunsa ja se kasvattaa pikkuruisia punaisia lehtiään. Juurella kasvaa muutama narsissi.
Erivärisiä ja -muotoisia narsisseja olen istuttanut ympäri tonttia. Nämä ovat mongolianvaahteran juurella.
Tänään ajettiin ruohikko ensimmäistä kertaa.
Rusokirsikka avaa joka päivä lisää kukkiaan. Yläoksat ovat vielä silmuilla.
tiistai 5. toukokuuta 2015
Olen sekaisin toukokuusta...
Rusokirsikan oksat ovat kasvaneet alataloon kiinni. Talon lämpöisellä seinustalla ensimmäiset kukat ovat avautuneet. Menin aivan sekaisin, kun näin tämän näyn ikkunasta. Säntäsin ulos vähissä vaatteissa kameran kanssa. Vihdoinkin tämä puu alkaa oikeasti kukkia. Siinä on aiemmin ollut muutama kukka siellä täällä. Nyt se on täynnä nuppuja. Olen sekaisin kirsikasta!
Kun puu on avannut kaikki nuppunsa, kuvaan sitä alhaalta ja ylhäältä, molemmilta sivuilta ja ... mistä vielä? Se ei kuitenkaan kestä kiipeämistä.
Rusokirsikan takana kasvaa maailman kaunein, ikivanha talviomenapuu. Talviompun alle on muodostunut ihan itsekseen pari kasvustoa - mukulaleinikki ja käenrieska.
Kasvustot suurenevat joka vuosi. Niiden väliin voisikin istuttaa syksyllä muutaman pikkusipulin, joka kukkii samaan aikaan. Mitäs ehdotatte?
Nämäkin muuten sopisivat! Tämä on kääpiötulppaani Polychroma, jonka varresta kasvaa useampi kukka. Nämä pikkusulottaret istutin viime syksynä alatalon eduspenkkiin.
Niiden terälehdissä on hentoa raidoitusta. Niitä katselee mielellään myös suppuisina pilvisinä päivinä.
Vaaleanpunainen koiranhammas 'Rose Queen' on saanut nuppunsa auki savusaunalla.
Dramaattiseen penkkiin olen istuttanut 'White Beautya' ja keltaista 'Kondoa'. Tämä on siis jompaa kumpaa. Se paljastuu minulle vasta, kun nuput aukeavat. Ennestään minulla on toisessa paikassa havujen juurella keltaista 'Pagodaa', joka on jaksanut kukkia monta vuotta huonosta hoidosta huolimatta.
Koiranhampaat ovat noita harvoja pikkusipuleita, jotka kiitettävästi viihtyvät varjoisissa kukkapenkeissä.
Ruusupenkin aurinkoisessa kukkapenkissä myös purppurat 'Woodstockit' ovat vihdoinkin avautuneet ja tuoksuvat voimakkaasti. Varjoisimmissa kukkapenkeissä ne vasta vasta nupustavat.
Narsisseista osa jo juhlii. Ylätalon itäseinustalla on lämmin paikka. 'Broadway Starit ' ovat aika vekkulin näköisiä.
Navetan rinteen pengerrys vaan jatkuu. Mies rakensi viikonloppuna sinne muutaman portaankin. Rinteeseen on istutettu useampi karviaismarjapensas. Eilen illalla selailin Saila Roution "Kukkia sipuleista" -kirjaa. Kuinkas ollakaan, siellä oli piirros karviaispensaan juurelle istutetuista pikkusipuleista. Saa nähdä, miltä tämäkin rinne näyttää jo ensi keväänä!
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)























































